Nowa przekładnia motocyklowa - Przekładnia dwusprzęgłowa

dodano: 30.09.2009

Dążąc do wyznaczania trendów w szeroko pojętej motoryzacji, Honda bardzo poważnie traktuje problemy ochrony środowiska i bezpieczeństwa, czego dowodem są liczne programy badawcze i wdrożeniowe, prowadzone w tych dziedzinach. Wyznaczywszy sobie ambitne cele w kwestii ekologii, stale szukamy nowych zastosowań naszego systemu PGM-FI*, który prowadzi do uzyskiwania czystszych spalin emitowanych zarówno przez małe, jak i duże silniki. W dziedzinie bezpieczeństwa dostosowujemy zaawansowane systemy wspomagające hamowanie, jak CBS i ABS do użycia w pojazdach różnych typów, przeznaczonych do eksploatacji w różnych warunkach klimatycznych. Sukcesem zakończyły się prace Hondy nad wdrożeniem produkcyjnej wersji motocyklowej poduszki powietrznej, dostępnej w modelu Gold Wing sprzedawanym w Ameryce Północnej, Europie i Japonii.

 



Niezależnie od ekologii i bezpieczeństwa, przy opracowywaniu technicznej strony naszych motocykli zawsze pamiętamy o tym, że jazda nimi musi być przyjemnością, co określamy jako czynnik „FUN” (radość, zabawa). Na najbogatszych rynkach, takich jak Japonia, USA i Europa, zaawansowane technicznie sportowe motocykle cieszą się prestiżem dóbr luksusowych. Wielu klientów poszukuje wyjątkowych modeli, które można określić mianem „jak żaden inny” opisując ich rozwiązania techniczne, wygląd i osiągi. Jednocześnie wymagający klienci w rozwiniętych krajach oczekują od swoich sportowych motocykli zróżnicowanej charakterystyki, pozwalającej zarówno na relaksujące przejażdżki, jak i na sportowe emocje. Rośnie także zapotrzebowanie na ekskluzywne motocykle o bogatym wyposażeniu.

Aby spełnić takie oczekiwania, Honda opracowuje luksusowe motocykle wyposażone w nowatorskie, zaawansowane rozwiązania techniczne, które będą unikalne i dostępne tylko w motocyklach tej marki. Dzięki temu Honda przywołuje emocje od początku będące podstawą działalności firmy: przyjemność, jaką daje jazda i radość, jaka płynie z posiadania motocykla. Mamy nadzieję, że prezentowana, dwusprzęgłowa skrzynia biegów, będąca przekładnią automatyczną dla motocykli z silnikami o dużej pojemności skokowej, będzie kolejną technologią trafiającą w potrzeby naszych klientów. Co więcej, jesteśmy przekonani, że technologia ta pozwoli stworzyć nowy wymiar motocyklowego świata, dzięki poszerzeniu możliwości dużych sportowych motocykli, które będą teraz mogły być dosiadane przez większą liczbę kierowców pragnących doświadczyć radości, jaką daje prowadzenie sportowego motocykla z dużym silnikiem.


Cele opracowania dwusprzęgłowej skrzyni biegów
Honda opracowała pierwszą na świecie dwusprzęgłową skrzynię biegów do motocykli, aby dostarczyć większej niż kiedykolwiek liczbie klientów przyjemności sportowej jazdy, z zachowaniem manualnego wyboru przełożeń i łatwością obsługi. Nowa przekładnia wykorzystuje technologię dwusprzęgłowej skrzyni biegów Hondy, umożliwiającą pracę w trybie całkowicie automatycznym przekładni, mogącej także działać jak konwencjonalna przekładnia manualna. Oprócz lekkości i zwartości konstrukcji, dysponuje zaletami gwarantującymi nowy poziom przyjemności czerpanej z jazdy sportowym motocyklem, poprzez połączenie pełnej kontroli kierowcy nad pracą przekładni manualnej z wygodą dostępną tylko w przypadku przekładni automatycznej.

  • Bezpośrednie sterowanie wyborem biegu odpowiadające przekładni sterowanej całkowicie manualnie: kierowca ma pełną kontrolę nad przełożeniem przekładni w każdej sytuacji.
  • Wyeliminowanie sterowania sprzęgłem: łatwa i wygodna zmiana biegów umożliwia skupienie się na przyjemności z jazdy.
  • Nieprzerwane przekazywanie mocy na koła: stabilność przyspieszania i osiągi dostępne każdemu kierowcy w każdych warunkach drogowych.
  • Zmiana biegów bez szarpnięć: przyjemniejsza jazda dla kierowcy, a szczególnie dla pasażera.
  • Zoptymalizowane punkty zmiany przełożeń w trybie automatycznym: zużycie paliwa równe, bądź niższe od osiąganego przy klasycznej przekładni manualnej, niezależnie od przyzwyczajeń kierowcy i warunków drogowych.

Nowa motocyklowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów opracowana przez Hondę pozwala połączyć ekonomiczną eksploatację ze sportowymi osiągami, niezależnie od zaawansowania i umiejętności kierowcy.


Budowa dwusprzęgłowej skrzyni biegów (1)
W tradycyjnej samochodowej dwusprzęgłowej skrzyni biegów montowanej poprzecznie, skrócenie przekładni jest trudne ze względu na wymaganą długość wałków montowanych w jej wnętrzu, a najpowszechniej stosowanym rozwiązaniem tego problemu jest zwiększenie ilości wałków wyjściowych. Zastosowanie dwusprzęgłowej przekładni, z jej złożoną budową wewnętrzną i w połączeniu z poprzecznie ułożonym silnikiem, było problemem także w motocyklu, ponieważ wymagało dodatkowo uwzględnienia przechyłów pojazdu oraz pozycji nóg kierowcy w okolicach obudowy przekładni.

Wykorzystując rozwiązania stosowane przez Hondę w typowych przekładniach manualnych, rozwiązano wiele z powyższych problemów w konstrukcji dwusprzęgłowej skrzyni biegów, dzięki wyjątkowemu układowi dwóch wałków (wejściowych) ze sprzęgłami instalowanymi w ich osi i zabudowaniu układów hydraulicznych pod osłoną silnika. Konstruktorom Hondy udało się zmieścić nową przekładnię w podwoziu motocykla minimalizując jej długość, co osiągnięto poprzez maksymalne skrócenie długości wałków przekładni.

Również mechanizm zmiany biegów jest prostszy niż w samochodzie, gdzie widełki pracują niezależnie od siebie. Zastosowano tu konwencjonalny motocyklowy wałek przesuwek zmiany biegów. 

Wałek sprzęgłowy przekładni dwusprzęgłowej kinematycznej składa się z dwóch współosiowych wałków: wewnętrznego wałka obsługującego biegi nieparzyste (1, 3, 5) oraz zewnętrznego wałka biegów parzystych (2, 4, 6). Wałki te połączone są z wzajemnie niezależnie sterowanymi sprzęgłami, co umożliwia ich naprzemienne zasprzęglanie, pozwalające na szybką i płynną zmianę przełożeń, bez przerywania przepływu mocy przez przekładnię.

Konstrukcja (będąca przedmiotem wniosku patentowego) z dwoma współosiowymi sprzęgłami umieszczonymi w osi podwójnych wałków głównych skrzyni biegów, wraz z siłownikami hydraulicznymi sterującymi sprzęgłami, pozwoliła uzyskać przekładnię o bardzo zwartej budowie i o wymiarach, które nie przeszkadzają w montowaniu jej poprzecznie w motocyklu.

Nowa przekładnia zawdzięcza swą zwartość i lekkość także połączeniu i zabudowaniu elektrozaworów liniowych, elementów sterowania hydraulicznego i innych obwodów hydraulicznych w jednym miejscu, pod pokrywą sprzęgła. Obwody sterujące sprzęgłami pracują niezależnie od siebie, co pozwoliło zoptymalizować pracę obu sprzęgieł, służąc płynniejszemu przyspieszaniu i zmianie biegów bez szarpnięć.

Podobnie, jak w typowej manualnie sterowanej skrzyni biegów, obrotowy wałek przesuwek steruje widełkami zmiany biegów. W przeciwieństwie do typowej przekładni ręcznej, wałek przesuwek napędzany jest silniczkiem, co umożliwia optymalny przebieg zmiany biegów. Naprzemienne załączanie dwóch sprzęgieł połączono z wyborem biegu za pomocą jednego wałka przesuwek i rozwiązanie to objęto wnioskiem patentowym.

Skorzystanie z podstawowych rozwiązań stosowanych w konwencjonalnej, manualnej skrzyni biegów, pozwoliło zachować prostotę konstrukcji, małą masę i niewielkie rozmiary. Kiedy sterowany procesorowo układ zmiany przełożeń uzna, że należy zmienić bieg z pierwszego na drugi, najpierw przygotuje zmianę biegu poprzez rozłączenie sprzęgła biegów parzystych i wybór drugiego biegu. Następny krok, to jednoczesne rozłączenie sprzęgła biegów nieparzystych i załączenie sprzęgła biegów parzystych w sposób zapewniający płynną zmianę przełożeń przy zachowaniu ciągłego przekazywania mocy na nawierzchnię.


Tryby pracy dwusprzęgłowej skrzyni biegów.
Dwusprzęgłowa skrzynia biegów Hondy posiada dwa główne tryby pracy, które można wybierać za pomocą łatwo dostępnego przełącznika umieszczonego na kierownicy. W trybie automatycznym (AT) wszystkie zmiany biegów przebiegają automatycznie, a o momencie zmiany biegów decyduje mikroprocesor, zależnie od warunków jazdy. W trybie ręcznym (MT) o zmianie biegów decyduje kierowca, korzystając z przycisków na kierownicy. W obydwu przypadkach ruszanie z miejsca odbywa się automatycznie.

Dwa tryby pracy automatycznej (AT): D oraz S.

W trybie automatycznym (AT) dostępne są dwa dalsze tryby pracy, oznaczone D oraz S, różniące się mapami zmiany przełożeń., stosownie do przeznaczenia motocykla, w którym montowana jest przekładnia. Przykładowo – w trybie D zmiana przełożeń może być zoptymalizowana pod kątem oszczędności paliwa, nie przeszkadzając jednak zbytnio w czasie dynamicznej jazdy, podczas gdy tryb S może być zorientowany na bardzo sportową jazdę przy wysokich obrotach silnika, zapewniających maksimum mocy w pełnym zakresie charakterystyki jednostki napędowej.
Załączaniem sprzęgieł i biegów steruje odpowiednio zaprogramowany procesor. W czasie jazdy na dowolnym biegu (innym niż jałowy) kierowca może zmieniać tryby pracy pomiędzy D oraz S.

Tryb pracy sterowanej ręcznie (MT): wybór przełożenia za pomocą przełącznika.
Kierowca może zmieniać biegi o jeden w górę lub w dół za pomocą przycisków. Jeśli w czasie jazdy z włączonym trybem automatycznym kierowca użyje przycisku zmiany biegów, przekładnia zostanie przełączona w tryb manualny MT. Powrót do trybu automatycznego AT nastąpi po użyciu przełącznika trybu pracy.

*PGM-FI (Programmed Fuel Injection) jest chronionym znakiem towarowym Honda Motor Co., Ltd.

Nowa przekładnia dwusprzęgłowa będzie dostępna w modelu VFR1200F od połowy 2010 roku